كارداني ناپيوسته حقوق ثبتی
تعریف و هدف:
دوره کاردانی ناپیوسته حقوق قضایی با گرایش علوم ثبتی ، دوره ای است که هدف از ایجاد آن تربیت کاردان مجرب برای نیازهای حقوقی ، ثبتی کشور می باشد و به این ترتیب با توجه به برنامه ریزیهای خاص در این زمینه بسیاری از کمبودها ر این سطح بر طرف خواهد شد.آشنایی دانشجویان در این دوره، با تمامی موارد حقوقی – ثبتی- قضایی ، سبب می شود تا فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر بعنوان دفتر یاران- سندنویسان – متصدیان املاک – متصدیان بایگانی ، آموخته های خود را جامه عمل بپوشانند ، هدف این دوره تربیت نیروی انسانی کاردان است که اداره در دفاتر اسناد رسمی را بر عهده گرفته ، بطوریکه با کسب مجموعه ای از علوم و مهارتها ، دارای بینش ، دانش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل بوده و بتوانند طرحهای نوینی را در جهت ارتقای این دانش به کار بندند و اسنادی تنظیم نموده که واجد شرایط صحیح باشد.
بهبود گردش امور و افزایش بازده محیط کار با تکمیل ساختار اجرائی در بخش برنامه ریزی دفاتر اسناد رسمی و نیز ارتقاء فرهنگ محیط شغلی دفاتر اسناد رسمی ضمن ایجاد رابطه صحیح و اصولی اداری بین کارکنان و مراجعین به دفاتر اسناد رسمی از طریق تربیت افراد متخصص و فارغ التحصیل این رشته میسر می گردد.
ضرورت اهمیت:
در سالیان اخیر تحولات دانش اجتماعی ، نقش و اهمیت تخصص در مسائل حقوقی و علوم ثبتی را دو چندان نموده است ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسائل ثبتی و امور سردفتران کاملاًً ملموس است.
لذا با کمبود کاردان ویژه امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی و در سایر دوایر و موسسات و سازمانهای دولتی اقتضاء دارد به تربیت متخصصان دراین رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان در این رشته ، بتوانند با بهره گیری از دستاورد علمی و تخصص لازم و با آگاهی کافی در ، سازمان ثبت – دفاتر اسناد رسمی – محاکم و ادارات دادگستری منشاء اثرو موجب ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی گردد.
نقش و توانایی:
فارغ التحصیلان دوره کاردانی ناپیوسته حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی قادر خواهند بود با فراگیری دانش عمومی – نظری و عملی درباره مسائل حقوقی- ثبتی -قضایی و نیز کسب تواناییهای لازم قادر خواهند بود که جهت ارتقای سطح علمی و عملی دفاتر اسناد رسمی آموخته های خود را به مرحله عمل رسانند.
لازم به ذکر است به منظور تربیت مسئولانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم اقدام به طراحی این دوره شده است تا بدینوسیله ضمن عینیت بخشیدن به غنای کیفیت آموزشهای تکنولوژی مرتبط با این رشته ، امکان تقویت قابلیتها و توانمندیهای کارکنان دفاتراسناد رسمی فراهم شود.
۱- آشنایی کامل با اسناد – انواع اسناد – اجزای حقوق ثبت و مجموعه قوانین و مقررات ثبتی
۲- آشنایی کامل با روشهای ثبت اسناد – املاک و ثبت شرکتها
۳- آشنایی کامل با وظایف و مراحل انجام کار در سطح کاردانی امور اسناد و املاک
۴- فعالیت در جمع آوری اطلاعات مربوط به بخشنامه های ثبتی و کمک در تجزیه و تحلیل آنها و کاربرد آن بصورت عملی در دفاتر اسناد رسمی
۵- نظارت بر کار اجرایی دفاتر اسنا رسمی و کنترل محاسبات براساس بخشنامه ها و قوانین ثبتی
۶- شناخت عمومی نسبت به کلیه اساسنامه های ثبتی و چگونگی کاربرد آنها با توجه به موقعیت مکانی و زمانی
۷- نظارت و کنترل پرسنل تحت سرپرستی
۸- ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد تحت سرپرستی، بررسی و ارائه طریق برای حل مشکلات
مشاغل قابل احراز:
۱- دفتر یاری اسناد رسمی
۲- متصدی تنظیم اسناد رسمی (سند نویساندر دفاتر رسمی)
۳- متصدی دفاتر املاک
۴- متصدی بایگانی ثبت
۵- منشی دادگستری در ا مور مربوط به آیین قرارداد تأمین دلیل