ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی تهران
وزارت علوم دانشگاه علمی کاربدی
ثبت نام علمی کاربردی غیر حضوری
ثبت نام آنلاین
ثبت نام کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی
ثبت نام کاردانی دانشگاه علمی کاربردی

کاردانی طراحی لباس

تعریف و هدف :

امروزه طراحی ، تولید و مصرف لباس یک نیاز اولیه و طبیعی انسانها نیست بلکه با توسعه صنعتی کشورهای پیشرفته و ارتقاء کمی و کیفی در امر طراحی و تولید متنوع و صادرات انواع لباس و اثر گذاری بر فرهنگ و اقتصاد سایر کشورها،سالانه عواید ارزی قابل توجهی را عاید آنها می سازد.از این رو در طراحی و تولید متنوع و بهینه انواع لباس با اهداف چند منظوره و در جهت تامین نیاز کشور و نیز مبتنی بر خصوصیات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جوامع و کاربرد انها در برنامه نمایشی ، سینمایی ، تلویزیونی و همچنین تسریع در روند توسعه صادرات از طریق تهیه و تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی مناسب بسیار ضروری است.

لذا با توجه به بررسی های به عمل آمده در روشهای سنتی و لزوم ایجاد تحول و جایگزینی روشهای جدید ، اقدامات لازم در تهیه و ارائه برنامه اموزشی رشته طراحی لباس بعمل آمد. در برنامه ریزی درسی این رشته اهتمام شده است که با مجموعه ای از دروس مرتبط و هماهنگ و رعایت موارد مهمی از قبیل :فیزیک بدن /سن /قد /وزن و....موجبات نربیت و تامین نیروی انسانی کاردان و کارآمد در این رشته فراهم آید.

دوره کاردانی حر فه ای طراحی لباس در گروه فرهنگ و هنر با هدف تربیت طراحان حرفه ای و متعهد ایجاد شده است.

هدف ایجاد این رشته ، تربیت نیروی انسانی کاردانی است که علاوه بر همکاری در امر طراحی لباس در ارتباط با متخصصین این رشته می تواند مستقلا نقش عملی در امور اجرایی و سرپرستی بخشهای مختلف کارگاه ها و کارخانجات تولید و طراحی لباس را ایفا نماید.


ضرورت و اهمیت :

با توجه به گسترش جمعیت کشور و نیاز روز افزون به توسعه و ترویج هنر در جامعه ، تهیه برنامه های اموزشی مناسب در زمینه های مختلف هنری از جمله رشته طراحی لباس ضرورت دارد.امروزه طراحی ، تولید و مصرف لباس صرفا در محدوده طرح نیاز اولیه و طبیعی انسانها نیست بلکه به عنوان یک دانش وسیع و مبتنی بر تامین نیاز ها و خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی ، جوامع و بکار گیری ان در برنامه های نمایشی و سینما و تلویزیون مورد توجه است.

نگرش اقتصادی و فرهنگی به پوشاک و تلاش در ارائه طرحهای متنوع و بهبود کیفی و کمی لباس ، این امر را به یک صنعت (هنر)تبدیل و منجر به پیشرفت چشمگیر آن در جهان شده است. لذا با توجه به مراتب فوق و نیاز کشور و لزوم اموزش و تربیت نیروی انسانی مبتکر و کاردان مورد نیاز کارگاها و کارخانجات طراح و تولید لباس که با رعایت خصوصیات فرهنگی جامعه اسلامی بتواند موجبات توسعه این رشته را فراهم آورد اقدام لازم در تهیه این برنامه در قالب نظام مصوب اموزش های علمی – کاربردی به عمل امده است.


قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :

الف- گزارش نویسی و مستند سازی

ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها

پ- انجام کار گروهی

ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث- بهره گیری از رایانه

ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی وآموزش آنها

ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ر- تفکر نقادانه و اقتضایی

ز- خلاقیت و نوآوری


قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :

- طراحی انواع لباس بانوان و آقایان

- نظارت و هدایت خط تولید و رفع اشکال کارگران

- تهیه و ساخت الگو

- مدلسازی

- طراحی الگوی لباس کودک

- طراحی الگو و دوزنده پوشاک


مشاغل قابل احراز :

- دستیار طراح لباس در بخشهای کوچک کارگاه ها و کارخانجات تولید پوشاک

- سرپرست کارگاه تولید لباس

- برشکار بخش برش

- کاردان طراح لباس و الگو و سایز بندی با رایانه

- نمونه دوز و مدلساز

- مسئول آرشیو لباس و الگو

- طراح و دوزنده لباس نازک دوزی ،  سری دوزی ، تک دوزی

- سایز بند پوشاک


طول و ساختار دوره :

دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به 2 بخش «آموزش در مرکز مجری» و «آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحد های هر دوره بین 68 تا 72 واحد و مجموع ساعات آن 1750 تا 2100 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجراست

​​اهداف رش​​​​​​​ته کاردانی طراحی لباس