تعریف و هدف :
هدف از برگزاری اين دوره ارتقاء دانش و مهارت فعالان عرصه اقتصادی، بويژه صاحبان بنگاه هاي صنفي از يك سو، و تربيت نيروی انساني ماهر در حوزه بازاريابی و فروش، از سوي ديگر است. در اين دوره دانشجويان ضمن آشنايي با مباني نظري و اصول و مفاهيم بازاريابي، با كاربرد الگوها و فنون مربوط به بازاريابي و توسعه بازار آشنا مي شوند.
ضرورت و اهمیت رشته :
توسعه فعاليت يك بنگاه اقتصادي مستلزم شناخت بازار، شناخت مشتری، شناخت رقبا و تحليل صحيح موقعيت خود در بازار است. اين مفاهيم عموما در حيطه تخصص بازاريابي است، نگاه كلی به وضعيت و جايگاه بازار يابي در اقتصاد ايران نشان مي دهد علي رغم رواج نسبي فرهنگ كسب و كار و مشتری مداري، به دليل عدم وجود نيروي انسانی متخصص، بازاريابي علمي فاقد جايگاه مناسبی است و لذا به نظر مي رسد در شرايط كنونی كه توسعه بخش غير دولتی در صدر سياست هاي اقتصادی كشور قرار گرفته است، تربيت نيروی متخصص بازارياب مي تواند كمك موثری در ايجاد ظرفيت هاي لازم در بخش خصوصی و رونق اقتصادي كشور باشد.
نقش و توانايي فارغ التحصيلان :
- برقراری ارتباط موثر با مشتريان.
- بررسي مسائل و مشكلات واحد صنفي در توسعه و افزايش فروش.
- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازاريابی.
مشاغل قابل احراز :
- بازاریاب واحد های تولیدی، توزیعی و خدماتی
- فروشنده حرفه ای واحد های صنفی
- فعالیت در موسسات بازاریابی